Traim intr-o lume in care opinia publica blameaza masinile cu motoare de cilindree mare care polueaza mult si in care pretul combustibilullui este in continua crestere. Datorita realitatilor contemporane acest stil de condus a inceput sa prinda amploare si consideram ca este cazul sa prezentam cateva modalitati prin care va puteti reduce consumul fara prea multe batai de cap.
Hypermilingul extrem propune solutii radicale de genul opririi motorului pe autostrada, mersului foarte aproape de masina din fata (drafting) sau cundusului chiar si pe canicula cu instalatia de aer conditionat oprita. Noi nu propunem solutii atat de extreme, dar sunt mici schimbari pe care le puteti face atat autoturismului si stilului dumneavoastra de condus prin care sa realizati ceva economii.
1. Cel mai important lucru pe care va trebuii sa-l faceti este sa incepeti sa va calculatii singuri consumul de combustibil. Da, exact ca la vechea Dacie, impartiti numarul de km parcursi la cantitatea de carburant consumata si aveti exact numarul de km parcursi cu un litru de combustibil.
De ce sa facem asta cand avem computer de bord? Raspunsul este simplu: computerul de bord nu inregistreaza perfect consumul de carburant, el face decat o medie care nu reflecta perfect realitatea.
2. Daca va permiteti schimbati pneurile de vara standard cu unele economice (au rezistenta redusa la inaintare) iar daca nu va permiteti puteti sa cresteti presiunea recomandata in pneuri cu pana 0.2 ATM (puteti face acest lucru si pe cauciucuri economice, dar economia nu este garantata).
De ce sa facem asta? Este demonstrat ca unele modele de cauciucuri economice reduc consumul de combustibil cu mai mult de 10% iar supra-umflarea pneurilor produce in mare cam aceeleasi rezultate.
Foarte important: nu folositi pneuri economice iarna, profilul si compozitia cauciucului difera fata de un pneu normal iar acestea ofera aderenta foarte proasta pe suprafete alunecoase sau in special la temperaturi sub limita inghetului.
3. Incercati sa conduceti cat mai fluent. Motorul consuma foarte mult combustibil in timpul acceleratiilor cu atat mai mult cu cat acestea sunt mai puternice iar apasarea pedalei de frana iroseste combustibilul ars pentru atingerea vitezei.
Motorul consuma cel mai mult la pornirea dupa loc, asadar incercati sa plecati cat mai lin de la semafor si mentineti acest ritm pana la viteza dorita.
Folositi pe cat posibil frana de motor, in frana de motor pistoanele se rotesc in sens invers si alimentarea cu carburant este oprita. Un alt avantaj fiind si reducerea uzurii placutelor de frana.
Incercati sa lasati loc mai mult in fata dumneavoastra, cam lungimea a 2 masini, pentru a avea mai mult timp de reactie si a profita la maxim de frana de motor.
4. Evitati pe cat posibil traficul. Este lesne de inteles acest sfat, dar cum putem face asta cand avem totusi treaba in centrul unui oras?
Puteti folosi o tehnica care necesita un pic de exercitiu, dar o data invatata nu o sa mai puteti concepe condusul in oras fara ea. Trebuie sa intuiti viteza medie de deplasare a participantilor din trafic si sa va deplasati cu exact acea viteza.
Cum facem asta? Simplu, daca aveti computer de bord care sa va arate viteza medie de deplasare, tot ce trebuie sa faceti este sa-l resetati si sa parcurgeti de cateva ori orasul, dupa care va veti putea deplasa in liniste prin trafic cu un consum bun si chiar o mica economie de timp. Ca idee media este de 40-45km/h in marile orase din Romania.
Daca locuiti intr-un oras care are semafoarele sincronizate atunci este si mai simplu... mentineti viteza la care sunt sincronizate semafoarele.
5. Folositi pilotul automat. Putina lume stie asta, dar pilotul automat pe langa un plus de confort ajuta si la economia de combustibil.
Toti practicienii de "mers la consum" incearca sa mentina turatia constanta o data ajunsi la viteza dorita, lucru nu chiar usor de facut din pedala de acceleratie. Ce bine ar fi daca ar exista ceva care ar putea sa faca asta pentru noi... ca de exemplu pilotul automat !
Proverb Car-Bits: Cine n-are cruise control sa-si cumpere!
Folosind aceste tehnici consumul de carburant ar trebui sa scada considerabil, dar este recomandat sa incepeti usor pentru a avea timp sa va intre in reflex acest stil de conducere.
"in frana de motor pistoanele se rotesc in sens invers"-asa aberatie nu am mai auzit.Afirmatia asta contine 2 prostii:
RăspundețiȘtergere1.pistoanele nu se rotesc,ci culiseaza sus-jos
2.sensul de rotatie al motorului nu se schimba(nu e ca elicea la vapor),coborarea turatiei ,e rezultat al compresiei fara detonatie.
ce legatura are tehnica 1 din articol cu economia de carburant?plus alte greseli gramaticale:orasi,pornire dupa loc.
Multumesc pentru comentariu,
RăspundețiȘtergere1.eu incerc sa scriu pentru toata lumea, iar o explicatie prea tehnica va baga cititorul mai rau in ceata.
2.in legatura cu greselile: acesta este un blog personal, de care ma ocup in timpul liber, nu intentionez sa scot bani din el ci sa impart ganduri cu eventuali utilizatori internet sau prieteni. Daca se mai strecoara greseli asta e, doar suntem oameni.