miercuri, 21 ianuarie 2009

Sfaturi de Condus: Pe timp de Iarna

Iarna este un sezon deosebit de periculos pentru condus, in special la noi romanii( traiasca drumarii), numarul accidentelor rutiere creste dramatic in acest sezon datorita lipsei de pregatire si constiinta a soferilor.

Principalul motiv al accidentelor pe timp de iarna este scadearea aderentei pe care o au rotile cu asfaltul datorita poleiului, zapezii sau a ghetei.
In urma perderii de aderenta a rotilor masina va avea tendinta sa derapeze mai usor in curbe iar distanta necesara franarii creste considerabil(in special la masinile care nu sunt echipate cu ABS)

Pentru a ne pregatii de iarna voi enumera in continuare cateva reguli de aur pentru condusul pe zapada sau gheata, precum si pentru pregatirea masinii pentru acest sezon:
  1. Primul si cel mai important lucru pe care trebuie sa-l facem pe timp de iarna este sa reducem viteza. Astfel vom avea mai mult timp sa evitam eventualele pericole iar riscul de a derapa scade considerabil.
  2. Pastrarea distante regulamentare intre masini este imperativ necesara, ca o masura aditionala de siguranta o putem chiar marii daca va fi necesar.
  3. Niciodata nu vom frana in curbe,rotile vor avea tendinta sa se blocheze si masina va derapa, aceasta fiind o cale sigura de a ajunge in parapet.
  4. Franarea la toate masinile o vom face doar in linie dreapta si apasam pedala de frana incet, fara miscari bruste. La masinile dotate cu sisteme ABS in caz de pericol putem apasa pedala brusc si constant dar exista sansa ca nici acest sistem sa nu faca fata si rotile sa se blocheze, astfel vom pierde abilitatea sa mai viram pentru evitarea unor eventuale obstacole.
  5. Este recomandat sa rulam intr-o treapta de viteza superioara fata de cea pe care o folosim pe timp de vara. Folosirea unei trepte de viteza superioara va scadea cuplul transmis de motor la roti, astfel si riscul ca acestea sa piarda aderenta va scadea.
  6. Nu vom face miscari bruste de evitare a obstacolelor, orice schibare brusca a directie va isncrie masina intr-un derapaj iar datorita conditiilor carosabilului rotile vor pierde mult mai repede aderenta.
  7. Este foarte important sa echipam masina cu anvelope de iarna(macar pe rotile de tractiune), acestea au o aderenta net superioara celor de vara la temperaturi sub 7*C.
  8. Trebuie sa verificam nivelul de antigel.
  9. In cazul posesorilor de motoare diesel motorina de iarna este recomandata, in special cand mercurul termometrelor scade sub 0 grade.
Acestea fiind zise sper sa avem o iarna fara de incidente rutiere, cu zapada doar in afara carosabilului si cu preturi la combustibili cat mai mici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu