joi, 24 ianuarie 2013

Timbrul de Mediu 2013 - Favorizeaza masinile vechi


CE S-A SCHIMBAT
Până la o decizie finală în acest sens, putem analiza actuala formă a propunerii. Timbrul de mediu 2013 vizează doar automobilele cu până la 8+1 locuri destinate transportului de pasageri şi împarte maşinile în două categorii: Cele cu emisii de CO2 înregistrate în Cartea de Identitate a Vehiculului şi Cele fără emisiile de CO2 înregistrate în CIV. Acestea sunt subdivizionate apoi în funcţie de norma de poluare, de la Non-Euro, până la Euro 6.
În timp ce automobilele cu motoare Euro 6, hibrizii şi vehiculele electrice nu plătesc niciun timbru de mediu, automobilele cu motoare Euro 3 şi Euro 4 vor plăti cu aproximativ 10% mai mult faţă de formula de calcul a taxei de mediu folosită în 2012, deşi există cazuri în care cuantumul timbrului de mediu ajunge să fie semnificativ mai mare decât cel al taxei auto (formula precedentă) pentru acelaşi automobil.
În cazul automobilelor cu motoare Euro 5, timbrul de mediu nu aduce schimbări dramatice, suma pe care o vor plăti şoferii fiind apropiată de cuantumul taxei auto 2012 pentru vehiculul respectiv. Între timp, celelalte categorii de automobile sunt taxate folosind formula anterioară a taxei de mediu.
Taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic.


Astfel, pentru o maşină Dacia Duster Euro 5 de 1461 cmc , fabricată în 2012, taxa de plătit va scădea de la 164 euro la 119 euro, în timp ce pentru un Volkswagen Golf 1390 cmc Euro 4, fabricată în intervalul 2001-2003, taxa va creşte de la 147 euro la 264 euro.
Pentru Dacia Logan 1149 cmc, dar cu emisie 135 CO2, taxa este indicată în creştere, de la 73 euro la 107 euro.
Pentru maşinile second-hand înmatriculate în 2012, taxa creşte în majoritatea cazurilor:
Pentru un Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2002-  taxa creste de la 285 euro la 455 euro, sau pentru un Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2006 -de la 383 euro la 440 euro.
 Pentru maşinile tip Euro 3, Euro 2 şi non-euro, taxa scade de la 1.830 euro la 1.657 euro la maşini precum VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004, de la 1.593 euro la 684 euro pentru Dacia Super Nova 1475 cmc, Euro 2  din 2001 şi de la 3.321 euro la 363 euro pentru Dacia 1397 cmc, non-euro din 1990.
Timbrul de mediu va fi aplicat numai maşinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu şi celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitată în continuare actuala taxă auto.
În cazul maşinilor înmatriculate înainte de 2007, Guvernul a ajuns la concluzia că o scutire exclusiv pentru aceste maşini nu se poate realiza, deoarece ar constitui discriminare, astfel că soluţia pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru maşinile vechi, în funcţie de perioada de viaţă, astfel încât suma de plată să scadă.
Pentru maşinile scoase din România şi înmatriculate în alte ţări, se restituie o parte din taxa platită, ca parte reziduală a acesteia (calculată în funcţie de perioada de utilizare).
Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% în legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere.
În cazul proprietarilor de maşini care au dat statul în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal, dacă acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum şi a celor care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei, noul timbru va fi plătit la prima vânzare a maşinii.
Modificările sunt argumentate de Guvern prin faptul că actuala formulă avea valori disproporţionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu ţineau cont de puterea de cumpărare a românilor, conţinea în calculul său, în afară de emisia de CO2, şi capacitatea cilindrică (deşi acest criteriu era deja taxat la impozitul pe maşină, plătit la administraţia locală), era discriminatorie şi atragea ameninţări cu infringementul din partea UE.


FORMULA DE CALCUL:
Pentru un vehicul emisiile CO2 inscrise in CIV, formula este următoarea:
[(A x B x(100 - C)]/100, unde:
A = valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame/km mentionate in cartea de identitate a vehiculului;B = coeficientul timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimata in Euro/1 gram CO2;C = cota de reducere a timbrului de mediu.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu