CE
S-A SCHIMBAT
Până
la o decizie finală în acest sens, putem analiza actuala formă a
propunerii. Timbrul
de mediu 2013 vizează doar automobilele cu până la 8+1 locuri
destinate transportului de pasageri şi împarte maşinile în două
categorii: Cele cu emisii de CO2 înregistrate în Cartea de
Identitate a Vehiculului şi Cele fără emisiile de CO2 înregistrate
în CIV. Acestea
sunt subdivizionate apoi în funcţie de norma de poluare, de la
Non-Euro, până la Euro 6.
În
timp ce automobilele cu motoare Euro 6, hibrizii şi vehiculele
electrice nu plătesc niciun timbru de mediu, automobilele cu motoare
Euro 3 şi Euro 4 vor plăti cu aproximativ 10% mai mult faţă de
formula de calcul a taxei de mediu folosită în 2012, deşi există
cazuri în care cuantumul timbrului de mediu ajunge să fie
semnificativ mai mare decât cel al taxei auto (formula precedentă)
pentru acelaşi automobil.
În
cazul automobilelor cu motoare Euro 5, timbrul de mediu nu aduce
schimbări dramatice, suma pe care o vor plăti şoferii fiind
apropiată de cuantumul taxei auto 2012 pentru vehiculul respectiv.
Între timp, celelalte categorii de automobile sunt taxate folosind
formula anterioară a taxei de mediu.
Taxa
va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce
pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit
nimic.
Astfel,
pentru o maşină Dacia Duster Euro 5 de 1461 cmc , fabricată
în 2012, taxa de plătit va scădea de la 164 euro la 119 euro, în
timp ce pentru un Volkswagen Golf 1390 cmc Euro 4, fabricată în
intervalul 2001-2003, taxa va creşte de la 147 euro la 264 euro.
Pentru
Dacia Logan 1149 cmc, dar cu emisie 135 CO2, taxa este indicată în
creştere, de la 73 euro la 107 euro.
Pentru
maşinile second-hand înmatriculate în 2012, taxa creşte în
majoritatea cazurilor:
Pentru
un Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2002- taxa
creste de la 285 euro la 455 euro, sau pentru un Ford Focus 1560
cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2006 -de la 383 euro la 440
euro.
Pentru
maşinile tip Euro 3, Euro 2 şi non-euro, taxa scade de la 1.830
euro la 1.657 euro la maşini precum VW Passat 1896
cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004, de la 1.593 euro la 684
euro pentru Dacia Super Nova 1475 cmc, Euro 2 din 2001 şi de
la 3.321 euro la 363 euro pentru Dacia 1397 cmc, non-euro din 1990.
Timbrul
de mediu va fi aplicat numai maşinilor tip M1 (destinate
transportului de persoane care au, în afara scaunului
conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu şi celorlalte
tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru
care va fi achitată în continuare actuala taxă auto.
În
cazul maşinilor înmatriculate înainte de 2007, Guvernul a ajuns la
concluzia că o scutire exclusiv pentru aceste maşini nu se
poate realiza, deoarece ar constitui discriminare, astfel că soluţia
pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru maşinile
vechi, în funcţie de perioada de viaţă, astfel încât suma
de plată să scadă.
Pentru
maşinile scoase din România şi înmatriculate în alte ţări,
se restituie o parte din taxa platită, ca parte reziduală a
acesteia (calculată în funcţie de perioada de utilizare).
Timbrul
de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2,
luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% în
legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a maşinii
sau documentele de omologare.
Timbrul
va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din
România sau la prima transcriere.
În
cazul proprietarilor de maşini care au dat statul în judecată
pentru restituirea taxei încasate ilegal, dacă acestora li s-a
restituit contravaloarea taxei, precum şi a celor care au
înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei, noul timbru va fi
plătit la prima vânzare a maşinii.
Modificările
sunt argumentate de Guvern prin faptul că actuala formulă avea
valori disproporţionat de mari pentru anumite zone de poluare, care
nu ţineau cont de puterea de cumpărare a românilor, conţinea în
calculul său, în afară de emisia de CO2, şi capacitatea
cilindrică (deşi acest criteriu era deja taxat la impozitul pe
maşină, plătit la administraţia locală), era discriminatorie şi
atragea ameninţări cu infringementul din partea UE.
FORMULA
DE CALCUL:
Pentru
un vehicul emisiile CO2 inscrise in CIV, formula este următoarea:
[(A
x B x(100 - C)]/100,
unde:
A =
valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame/km
mentionate in cartea de identitate a vehiculului;B =
coeficientul timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimata
in Euro/1 gram CO2;C =
cota de reducere a timbrului de mediu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu